Salen en Lochaline

29 juni 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

25 juni 2017        zondag     Salen op het schiereiland Ardnamurchan            Logstand 1136     Weersverwachting;  half bewolkt           wind  WZW 4 á 5 Bft.

Vertrek om 14.00 uur uit Tobermory en om 16.45 lagen we vast aan de mooring.Nadat het de hele morgen geregend had, begon om het 12 uur op te lichten en de wind te minderen.Het was maar 12 mijl beschut en slingerend door Loch Sunart. Eerst maar even gebeld of er een mooring vrij was. Op de genua de Tobermory Bay en vervolgens Loch Sunart ingevaren.Al gauw hadden andere zgn. zeilers al in de gaten dat we wel heel erg goed liepen en rolden ook hun genua uit.  Slingerend tussen de rotsen door onder toeziend oog van Schotse luchten arriveerden we bij de mooring met een bal “reserved”. De 4 moorings en een pontoon met 9 ligplaatsen zijn eigendom van een particulier die deze als bijverdienste hebben. Ook weer een geweldige gastvrijheid. Voor de volgende dag hebben we een ligplaats aan het pontoon besteld. Wel 2 keer zo duur maar we wilden de dag erna, wat zonnig zou worden naar het kasteel fietsen. Slingerend aan de mooring zie je heel veel natuur aan je voorbij gaan.  Niet alleen reigers en meeuwen maar ook een zeearend, groot zwevend boven de bomen en het water.

26 juni 2017        maandag    Salen op het schiereiland Ardnamurchan

De mooring hebben we om 9.00 uur verruild voor een ruime plek aan het pontoon. Nadat we in de gaten kregen dat een paar plekken verder een betere  wifi verbinding was zijn we weer verkast. Nog even met de zeer bescheiden eigenaresse gepraat. Omdat af en toe wifi uitviel wilde ze niet aangeven dat er wifi was, terwijl wij echt in 5 anchors/sterren en veel duurdere jachthaven wel slechtere wifi zijn tegen gekomen. De pontoons liggen met ankers vast en in september worden ze ivm. de stormen weggehaald. Om 11.00 uur fietsen gepakt om naar Castle Tioram in Acharacle te fietsen wat bij hoog water onbereikbaar zou zijn. Een verwoest getijdenkasteel uit de middeleeuwen van de MacDonalds. Er schijnen plannen te  zijn om deze weer te herstellen.  Geweldig mooie fietstocht onder een lekker zonnetje en bij het kasteel nog een paar km langs een klif gewandeld. Deze enigszins gevaarlijke klifwandeling, bekend onder de naam ‘Silverstonewalk” is door het slechte onderhoud zeker niet geschikt voor kinderen en minder vitale mensen.

Naar de weerberichten op langer termijn te hebben gekeken hebben we besloten om niet meer noordelijker te gaan maar richting het Caledonian Canal te gaan. Teveel oostelijke en noordelijke winden. Zelfs voor de Schotten.

27 juni 2017     dinsdag   Lochaline  op het schiereiland Morvern    logstand 1162

We zouden ivm de weerberichten nog een dag langer blijven maar naast een regenbui viel de laatste weerberichten 5 á 6 Bft. OZO toch wel mee. We vertrokken om 11.00 uur toen het droog werd, eigenlijk iets te laat maar in de Sound of Mull tot aan het einde (Glas Eileanan) waar een vernauwing is, staat nooit zoveel stroom. Toen we vertrokken volgende nog twee zeiljachten waarvan de een onder zeil en de ander (Nauticat 44) op de motor. Zeilend als een speer slingerend Loch Sunart uit de Sound of Mull in. De wind werd steeds noordoostelijker zodat we moesten kruisen. Het andere zeilende jacht (HR) achter ons aan maar kon ons gelukkig niet bijhouden. Omdat er in z’n algemeen weinig wordt gekruist en omdat we enigszins tegen stroom opkruisten waren we wel opvallend bezig. Zelfs een tegenligger op de motor. Ook kwamen we “Nutcracker” tegen, een Engelse visbioloog die we sinds Arklow in Ierland al verschillende malen waren tegengekomen. Positief opvallend is toch wel dat het kruisen met 5 á 6 Bft. hier veel prettiger is dan op het IJsselmeer. Dat  we via de marifoon hoorden en even later zagen dat een zeiljacht op een rots was gelopen maakten ons toch iets voorzichtiger.  Zoals eerder aangegeven aan boeien doen ze hier niet zoveel. Achter de veerboot (Sound of Mull) aan konden we zo  de smalle doorgang met drie boeien, Loch Aline invaren. Om 17.00 lagen we vast aan een mooring in dit kleine en goed beschutte loch.  Opvallend dat er heel veel voor anker gingen en daarmee £ 15 uitspaarden.

28 juni 2017        woensdag          Lochaline            op het schiereiland Morvern

Om 8.30 verkast naar de marina. Het was ongekend mooi weer, waarop Frida op het idee kwam om  weer een grote schoonmaak te houden. Naast de was moet ook de matrassen weer gelucht worden.

Het zeiljacht wat gisteren op een rots was gelopen kon gelukkig weer verder en lag bij ons in de haven. Een pluim gekregen van de schipper die op de motor naar Lochaline was gekomen. Deze schipper had een beetje snot in de neus waarop Frida de niet gepaste vraag stelde waarom hijzelf  niet ging zeilen.

Na boodschappen te hebben gedaan in een winkel van Sinkel annex postkantoor en benzinestation. zijn we verder gefietst. Bij een lagere school kreeg een klas van 8 leerlingen vanwege het uitzonderlijke mooie weer buiten (muziek/zang) les.  De in de oorlog startende mijn nabij de haven wint kwartszand van uitzonderlijke hoge kwaliteit (hoog witgehalte en laag ijzergehalte) wat alleen voor hoog kwaliteitsglas wordt gebruikt zoals voor lenzen. Niet voor niets dat deze mijn pas startte in de oorlog toen er een groot gebrek was aan glas voor periscopen en verrekijkers. Opvallend is hier dat aan de overkant van de Sound alles lavagesteente is en hier van dat fijne zand. Omdat de wind NO is hebben we helemaal geen last van geluid dan wel van stof. Ook dit Loch en Loch Sunart geeft een mens innerlijke rust omdat het zo lovely is.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frans en Rina:
    30 juni 2017
    Hoi net weer even foto,s bekeken!
    Wat is het prachtig. Veel plezier verder!

Groet
    Je broertje en Rina
  2. Yvonne:
    1 juli 2017
    leuk om via jullie reisverhalen op de hoogte te blijven
    hartelijke groet en veel plezier Yvonne (collega van Frida)
  3. Pieter Punt:
    4 juli 2017
    Veel plezier nog wij genieten wel van jullie verhalen overgens zeer interessant
  4. Peter Bruin:
    5 juli 2017
    Wat een mooie foto's. Heel veel natuur. Prachtig!!

Goede reis verder.
    Gr.