Loch Linnhe

8 juli 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

29 juni 2017        donderdag         Corpach/Fort William    Logstand 1198

Weersverwachting; regen en bewolkt wind  N 5 á 6 Bft. later NW 3 á 4 Bft.

Omdat in het buitengaatse gebied “Malin Head” stormwaarschuwingen waren afgeven hebben we zoals altijd de weerberichten vlak voor vertrek nog een keer nagetrokken. De kustweerberichten verschillen immer hier van uur tot uur. De volgende dag zou er nauwelijks wind staan en de mooie zeilervaring van de dag ervoor deed ons besluiten ondanks de regen te vertrekken. We vertrokken enigszins te vroeg omdat we er van uitgingen dat de weinige tegenstroom in de Sound of Mull tot Glas Eileanan en in de Lynn of Morvern (bijna doodtij) beperkt zou zijn. Een paar lekkere slagen maken en gaan. Op het water naast nog een kruisende zeilboot en natuurlijk ook een dieselzeilboot. We leken de kruisend zeilboot in te lopen totdat hij ermee stopte en verder ging dieselen. De wind begon aan te trekken tot 6 Bft.  en kwam vervolgens uit NO richting. De NO richting is pal tegen in de Lynn of Morvern en Loch Linnhe welke samen ca. 20 mijl lang en ca 2 á 3 mijl breed. is. Omdat we ook niet meer opschoten zijn we op z’n Engels gaan zeilen (grootzeil met motor). De twee zeiljachten gingen Loch á Choire (Corry) in. Voor ons geen optie omdat er maar een paar moorings zijn en staat vanwege grote- en ondieptes niet bekend als een goede ankerplaats. Alleen verder noordwaarts en zouden nog in de Sound of Suna een mooring kunnen vinden ware het niet dat de wind er pal in stond.

Bij Corran Narrows (250 mtr. breed) kan er 5 kn. bij springtij zijn en veel eddies/draaikolken.

Ondanks dat we erbij doodtij kwamen gingen we op eens 3,5 kn. harder. Helaas van korte duur. Prachtige centrifuge van draaikolken in het water. Verder noordwaarts getogen met de situatie, stroom mee en harde wind tegen.  In het donker bij Fort William aangekomen was de vaarweg, ook in de bocht, ondanks de lichtgevende stad heel goed herkenbaar. Het wachtpontoon bij de sluis gaf in het donker een onveilig gevoel waarop we om maar aan de ene vrije mooring gingen. Het was inmiddels  11.00 uur toen waarbij we aanmeerden. Vandaag was het geen lovely vaartrip.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade