Devon en Corwall
5 mei 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk
1 mei 2017 Plymouth
Rustig wakker geworden met somber weer. Het begint om 9.00 uur te regenen en blijft regenen tot 14.00 uur. Thuisfront gebeld. Boek gelezen. In de eerste helft van april hebben we het warmer gehad dan in de tweede helft. Niet alleen de kille avonden weerhield ons ervan om aan een mooring/voor anker te gaan maar ook omdat we zoveel mogelijk wilden gaan zien. We zijn op Dartmouth na de eerste Nederlanders in de havens. Deze Nederlanders hadden nogal haast; ze moesten een paar vrienden (Darthmouthers of Dartmorianen) ophalen om snel door te zeilen naar de Scillies waar de wereldkampioenschappen “Gigs” werden gehouden. Gigs zijn speciale 6 persoons roeiboten voor op zee die vroeger gebruikt werden als Pilotboten (loodsboot met een Wegwijspiet). De eerste Gig die aankwam bij het zeezeilschip had de klus.De eisen aan de boten zijn net zo nostalgisch als bij Skûtsjesilen. Hollanders zijn weer grote kanshebbers. Eenmaal droog wandelden we naar de winkel om te provianderen. Na het eten naar “The Hoe” gefietst en genoten van de zonsondergang.Vanwege de kou, weinig in de stad te beleven ondanks “Bank Holidays”. De jonge dames gewillig onvoldoende gekleed om hun tatoeages te laten zien terwijl de zwervers onvrijwillig onvoldoende gekleed waren. Na het boek “ van miljonair tot krantenjongen” ooit gelezen te hebben rijst de vraag of dit nu in het rijke Westen moet bestaan? Onze huiszwerver, een jongeman van een jaar dertig ontmoeten wij al een paar dagen op het voet-rijwielpad naar de Marina. Vandaag heeft hij zichzelf op een blikje Cola getrakteerd. We hebben met hem te doen, temeer wanneer wij zijn in zijn levenloze ogen kijken.
2 mei 2017 Falmouth log 559
Weersverwachting; zonnig, wind o- zo-zw 3-4 Bft.
Na een paar regenachtige dagen worden we wakker met een heerlijk ochtendzonnetje. De wereld ziet er dan toch wel heel anders uit. Eigenlijk is de beste vertrektijd HW maar omdat we 12 uur gezien de afstand en windverwachting een beetje laat vinden besluiten we om 10.30 uur te vertrekken. Bij halve maan staat er weinig stroom en deze varen we wel dood. Weer vertrokken via het oostelijke weg, net zoals we ook gekomen waren. Er voer nu maar één marineschip om de oefenruimte van de onderzeeërs te bewaken. Eenmaal op zee kon de gennakker (spinnaker voor oudere mensen) op. Geweldig zeilen over de lange oceaandeining. Helaas viel 4 mijl voor Falmouth de wind helemaal weg en moesten we verder op het ijzeren zeil. Er waren allerlei marine oefeningen en we fantaseerden dat we opgetild konden worden door een onderzeeër. We werden getrakteerd op een demonstratie helikopter landen op het achterdek van een marineschip. En dan opeens komen er een paar dolfijnen met ons mee zwemmen, wat een geweldig gezicht. De haveningang van Falmouth met de aansluitende rivier Fal is weer indrukwekkend. Daar we wat laat aankwamen en ons het dure havengeld wilde besparen besloten we om aan een goedkopere mooring te gaan liggen. Na een uur voelde het voor ons toch niet goed, je ligt nu op de stroom en dan gaat die mooring waarvan we niet wisten of deze van staal was aan de loop, misschien wel langs het schilderwerk van de romp van je boot. Verder op op de rivier zagen we nog een mooi plekje bij een drijvende steiger en zijn daar afgemeerd. Je wilt per slot toch rustig slapen. Midden in de nacht werden we opgeschrikt door een echte boot die naast ons kwam aanmeren. Dat mooie plekje was van de eigenaar van het schip. Na een sorry, nu uit onze grote voorraad, maakten ze er totaal geen probleem van; dazent medder.
03 mei 2017 Falmouth
Zonnig en af en toe bewolkt en met de middag kwam er een fris windje. Bij het wakker worden zagen we pas echt wat voor groot schip/schuit het was; Falmouth Working Boat, vroeger gebruikt voor de oestervangst. De man had hem helemaal nagebouwd maar dan van staal. Een zeer lange tandenstoker (boegspriet) met natuurlijk 2 voorzeilen met gaffeltuig. De buren waren naar de Scillies geweest want de vrouw moest roeien. Heel toevallig met dezelfde ‘Gigs” waar we eerder over schreven. Er deden 165 teams mee, maar geen Nederlandse winnaar. Terwijl zij daar ankerden stond er een flinke deining wat ervoor zorgden dat er verschillende landvasten waren gebroken. Na deze leuke kennismaking gingen we naar Premier Marina, alvast zoekend naar een goed plek voor de te verwachten 44 kopen (9 á 10 Bft) wind. Elektrisch willen aansluiten maar die plofte er steeds uit. Alle vier verschillende stekker ingangen geprobeerd en elke keer plof. Na de boiler te hebben uitgedaan , de eigen stekkers te hebben nagekeken kwamen we op slimme idee om, nadat iedereen weg was, met een verlengsnoer een andere elektriciteitskast te proberen. Een beetje stiekem, want stel je voor dat de hele steiger zonder stroom kwam te zitten. Alles werkte weer. We hebben al fietsend de stad verkend en werden verrast door de vele mooie straatjes. Ook hier weer Volendamse toeristische taferelen. Opvallend veel jonge leuke hippe mensen, aparte winkeltjes en veel bakkertjes met heerlijke Cornische broodjes. Een volledig andere beleving dan Devon.
04 mei 2017 Falmouth Zonnig.
De overbuurman had al eerder bij receptie gemeld over de storing. Dus wij ook naar de receptie met een beklag over de storing. Antwoorden in de vorm van ………… zijn bekend. Geweldig door het heuvelland gefietst en op het landweggetje een boer gesproken die zijn land verhuurde aan campers en paardenliefhebbers die £ 150 per maand betaalden. Na een campus te hebben bezocht van een van de beste universiteiten op kunstgebied kregen we een goed beeld van de hardwerkende studenten die genietend van de zon en luidruchtige muziek inspiratie trachtten op te doen. Thuisgekomen was een nukkige havenmeester bezig om de elektriciteitskast te repareren wat hem niet lukte, terwijl wij lekker van een Guinness zaten te genieten. De windverwachting werd naar beneden bijgesteld op 37 knopen (8 Bft).
05 mei 2017 Falmouth vrijdag harde wind.
Andijkers plegen te zeggen; stront wait over de doik. We worden bijna zeeziek in de boot, terwijl we mooi met de kop in de wind in een box liggen. Opvallend dat we op Bevrijdingsdag het zoveelste verslag lezen over een verdedigingsfort, waar het overigens aan de Engels Zuidkust vol mee staat. Een gepensioneerde marineman gesproken die een beetje rondzeilden in een boot van de marine en die op 48 jarige leeftijd al met pensioen ging. Opnieuw de zoveelste opmerking dat ze in Amsterdam waren geweest en dit een geweldige stad vonden. Naar de stad gelopen want Frida vond fietsen met deze harde wind te gevaarlijk. Een windvlaag is met gebrek aan fietspaden te gevaarlijk. Gezocht naar de winkeltjes beschreven in het boek van Ben Hoekendijk, maar deze waren inmiddels gesloten. Vandaag eten we overigens zuurkool met rookworst (alles moet toch op). Al met al een rustige dag.
06 mei 2017 zaterdag Falmouth regenachtig.
Dag begon rustig, met lezen en rommelen. Toen het minder regende naar de Lidl gegaan. Ook hier is het voor de groenten een slecht leven beschoren. Het miezerde dus tijd zat om het klantengedrag te bestuderen. De bloemkool komt, na bovenop te hebben gelegen weer onderin in de doos om vervolgens weer te verhuizen naar een andere doos. Gelukkig wast iedereen zijn /haar handen. Bij het afrekenen kregen we een kraskaart waar een prijs opviel. En wat voor prijs, een echte grote prijs! Een paar jaar geleden hadden we ook al een prijs van bij de plaatselijke sportvereniging. Een geweldige kip, zo’n echte Keurslagerkip, kostte wel € 10 aan loten, maar het was een prijs, en nu weer! We waren zo verblijd dat we zelfs overwogen om met de Staatsloterij mee te spelen voor de echt grove prijzen. Misschien wel zo ervaren met het innen van prijzen dat we ook met de Postcodeloterij het goede doel steunen en als we dan een prijs winnen deze weer terug te doneren aan het goede doel. De gewonnen Lidl prijs konden we pas de volgende week ophalen. Valt natuurlijk niet mee als je op doortocht bent. De manager erbij gehaald. Wij hebben iets met managers. We kregen het voor elkaar om deze grote prijs op hetzelfde moment mee te krijgen. De prijs was ons te groot, mede doordat we er geen grote liefhebbers van waren. We namen een kleine prijs mee, maar eenmaal bij de kassa aangekomen moesten we deze weer terug leggen om de grote prijs op te halen. Dan maar de grote, die Joop weg wilde geven aan een mevrouw die argwanend dit sympathieke gebaar (van een oude enge man) afkeurde. Dus de grote prijs mee naar huis.
07 mei 2017 zondag Falmouth zonnig en geen wind.
Besloten werd om niet de hele tocht van 40 mijl naar Newlyn te motoren, maar te verhuizen naar een andere plek in Falmouth. Het werd Mylar Marina met een geweldig uitzicht op de kreek. Bij het afrekenen even slikken, maar dan je lag wel op stand. Prachtige wandeling gemaakt langs de kreek waar alleen villa’s stonden van schatrijke mensen. We spraken nog met een “oude rijke” die er vast woonde en zijn geld verdiend had in London. Deze meneer woonde er net een half jaar en was nog niet aan buurtbarbecue toegekomen omdat de overige villa’s als vakantiehuizen werden gebruikt. Een zo’n eigenaar had volgens hem ergens in de wereld nog vier van zulke vakantiehuizen. Terugkomend van de wandeling kwamen in een bijzondere kerk waar een moment daarvoor Rob en Agnes Schot uit Schagen het gastenboek hadden ondertekend. De Marina had een geweldige, minstens 1 km lange opslagplaats van boten op de kant met verscheidene parkeermeters. Alleen de jachteigenaren kunnen een parkeerplaats bijkopen, terwijl gasten of hulpen £ 2 per uur moesten betalen.
08 mei 2017 maandag Newlyn log 597.
Weersverwachting; zonnig, wind O- NO 3-4 Bft.
Vertrek uit Falmouth om 6.15 uur en aankomst 13.00. Jammer genoeg weinig wind tot Lizard Point. Lizard/Hagedis Point met de daar aangekoppelde Race is tevens berucht inzake de “overfalls” en heeft ons doen besluiten om er ruim omheen te varen. Na de kaap met de gennaker in een rechte lijn naar Newlyn, met één van de grootste visafslagen van de UK. Deze haven heeft niet echt voorzieningen voor passanten, maar voor ons meer dan voldoende. Bij het havenkantoor hebben we er een “sorry” van verontwaardiging tegen aangegooid over het belachelijke lage liggeld van £ 20 excl. elektra maar incl. het motorgeluid van de generatoren van de diverse vissersvaartuigen. Gefietst op een mooi fietspad langs de kust en Penzance naar St. Michaels Mount gegaan. St. Michaels Mount (nu eigendom van een vroeger kolonel familie) met een kasteel en een klooster kan vergeleken worden met de tweelingzus Mont Saint Michel bij St. Malo (Frankrijk). Met laag water kun je er wandelend naartoe en bij vloed met een bootje. Opperlieden zouden volgens mij diensten van een paar uur hebben gedraaid.In Newlyn hebben we weer “fish en chips” genomen maar nu beiden het kleinste portie. We hebben nu een belangrijke beslissing genomen om ondanks onze gekoesterde wens, om niet naar de Scilies te gaan. De weerberichten waren niet standvastig genoeg om in dit rotsachtige gebied met de verschillende eilanden in Caribisch gekleurd water te ankeren. De barometer daalde tot 990Mb. Om steeds om een eiland heen te draaien om bescherming tegen de wind te vinden is in dit gebied met veel rotsen net onder het wateroppervlak in een nauwelijks beboeid gebied, niet onze hobby. Hooguit een nacht met daaraan gekoppeld dat we de volgende dag heel vroeg moesten vertrekken om de keersluis in Padstow te halen, die 2 uur voor en 2 uur na hoogwater gesloten is om water in het kommetje te houden. De vissershaven in Newlyn en Penzance met een paar voormalige Nederlandse viskotters zien er vaak roestig uit. We troosten ons met de gedachten dat we al zoveel mooie dingen hebben gezien en nog gaan zien. Voorbereiden om Landsend te ronden.
09 mei 2017 dinsdag Padstow log 660.
Weersverwachting; zonnig, wind O- NO 3-4 Bft.
Vertrek 5.30 met een aantal vissersboten , in het begin stroom tegen en te weinig wind de motor bij om op tijd bij Longships /Landsend de noordelijke stroom te pakken. Een paar mijl voor Longships motor uitgedaan omdat we anders te vroeg bij het keerpunt zouden zijn. We hebben mede daardoor naast de rotspunten onder water niet gekozen voor de smalle sluiproute, wat een besparing van een paar mijl zou opleveren. Tot aan “The Brisons”/Cape Corwall genoten van de mooie tinmijnen/uitgravingen aan de kustlijn. De zee hadden we helemaal voor onszelf, geen enkele vorm van leven te zien. Daarna een lange koers naar Trevose Head met een kleine stroom mee. De stroomrichtingen zijn hier verwarrender dan dat we gewend zijn en hadden er misschien er nog meer in moeten verdiepen. De wind begint tegen verwachting in aan te wakkeren en noordelijker te worden. Na Trevose Head om 17.30 uur gingen we kruisend en later de motor bij, om de lobsterpotten te ontwijken en er voor te zorgen dat we met de inmiddels opgetreden tegenstroom de sluiting van de keersluis om 19.30 uur voor te zijn. Om 19.00 waren we bij de keersluis en even later aangemeerd tussen de vissersvaartuigen aan de wandelboulevard waar we onthaald werden door een geweldig goed zingende en gitaar spelende straatmuzikant. Wat een ontvangst. Koken, douchen en naar bed.
10 mei 2017 woensdag Padstow
Heerlijk uitgeslapen na twee dagen vroeg te hebben opgestaan. Een man met rubberboot gewapend met een schepnet viste alle rommel uit de haven. Het mooie weer met een zonnetje nodigde ons uit voor een prachtige wandeling over de heuvels en de kustlijn. Vanwege het vroege zeilseizoen zijn we hier met nog twee Engelse zeilboten. Padstow kan worden vergeleken met Volendam. Volendam heeft feitelijk alleen maar de Dijk, paling en de daarbij behorende sound. Hier gaat het om het hele dorp/streek en gelukkig zonder die sound, maar wel met diverse straatmuzikanten met de bekende evergreens. Drommen toeristen met auto ’s en aangevoerd door autobussen komen hier een dagje doorbrengen. Wij hebben veel bekijks en worden zelfs verward met Fransen (zij hebben de strepen verticaal). Vooral leuk wanneer er mensen zijn die ons aanspreken omdat ze in Nederland op vakantie waren geweest dan wel hier hebben gewerkt. Aan de overkant ligt de werf van “Cornish Crabber” een zeilboot die door de ophaalbare kiel gemakkelijk kan droogvallen en speciaal is voor de liefhebber vanwege de tuigage.
11 mei 2017 donderdag Padstow
Met een miezerend regentje zijn we gaan fietsen langs de rivier de Camel (Cornish betekent dit; slinger). Wij hadden veel bekijks met onze “foulding bikes” gecombineerd met de luid klapperende Actions regenponcho’s. Het huidige fietspad was 50 jaar geleden een spoorrails om de vis vanuit Padstow naar London te vervoeren. Een geweldige mooie tocht temeer nadat een half uur later de zon begon te schijnen en konden genieten van het uitzicht in combinatie met de vele vogelgeluiden. Omdat we bij het tanken geen eigen slang hadden gebruikten we die van John en Jill (ook twee grijze duiven) een echtpaar uit Swansea, die veel in de Middellandse zee hadden gezeild. Hij kon op 55 jarige leeftijd met pensioen. Ze kwamen hier al een paar jaar om hier een maand te vertoeven zoals we dat ook kennen bij “langliggers” bij Hargen en bij de Waddeneilanden. Prins Charles ook hertog van Cornwall (ook Ridder Grootkruis in de Orde van Oranje-Nassau, waaraan te danken?) is druk bezig met het beschermen van deze authentieke plaats/streek. Supermarktketens en McDonalds etc. worden geweerd. Misschien haalt Charles of zijn Kameeltje wel de boodschappen bij de plaatselijke buurtsuper. Volgens John het enige wat Charles ooit goed heeft gedaan. Ik heb zo mijn twijfels temeer daar dit zo’n toeristisch oord is waarbij de drie Cornisch Bakers geen vers brood voor 10 uur hebben en net zoals vele overige retailers gericht zijn op fastfatfood. Veel souvenirwinkels, restaurants, B&B en hotels. Ook de huizen hier zijn onbetaalbaar en dus onbereikbaar geworden voor de Padstowers. De familie van de havenmeester is inmiddels genoodzaakt om 8 km verderop te wonen en de mensen moeten 40 km reizen om kleding te kunnen kopen. Niet alleen Charles woont hier in de buurt maar ook de oud premier Cameron en Gordon Ramsey heeft een vakantie stulpje van 3 miljoen pond die hij laat slopen voor een nieuwe. Dit duurt echter iets te lang waardoor hij genoodzaakt is om tussentijds een ander stulpje van 4 miljoen pond te kopen. Ook John maakte zich zorgen over de Brexitt, temeer daar zijn zoon met zijn bedrijf gaat meeverhuizen naar Utrecht.
12 mei 2017 Vrijdag Padstow
Om half negen lopen de eerste toeristen alweer op de kade. Er zijn hier veel mooie wandelpaden en verschillende mooie stranden waar de toeristen op af komen. We zouden regen en wind krijgen maar tot 14 uur bleef het droog. Eenmaal de eerste druppels en de straatmuzikant (zanger á la Sinatra) verdween en even daarna was de kade ook leeg en de winkels dicht. We wilden nog wat lekkers bij de bakker halen maar die hield het ook voor gezien. Het kleine Sparwinkeltje was nog wel open en de eigenaresse gaf aan het niet te kunnen permitteren om eerder dicht te gaan. Aan de hand van de weersverwachting op langer termijn hadden we besloten om te vertrekken. We hebben ons voorbereid op de reis naar Milford en een lekker relaxdagje gehouden. In de avonduren nog een flinke wandeling gemaakt en vroeg naar bed.
Blijf het volgen , en kijk uit naar de foto's.
O ja dat ijzeren zeil , licht dat onder het dek.haha.
Hg.piet
Mooie verhalen weer, ben bijna jaloers op de temperatuur daar begin van de avond was het hier waar wij zijn nog 45 Gr.
Veel plezier nog leuk hoor zo blijven we van elkaar op de hoogte.
Ik hoop dat het weer wat rustiger wordt.
Nog heel veel plezier!!! groetjes.
Veel plezier wensen wij jullie toe .
Met mooier en warmer weer.
Veel plezier en mooier weer toegewenst.
We genieten mee met jullie verhalen. Kijken geregeld even op de kaart waar jullie "ronddobberen". Zelf hebben we dit gebied (zuid/west Engeland) meerdere malen verkend. Ook een deel van het south/west coastel path gelopen. Wat zijn de kusten en havens toch ook mooi hé?
Hier in Holland begint het nu eindelijk qua temperatuur een beetje op te warmen. Voor jullie ook mooie dagen met de warmte van de zon, goede wind en vele mooie ontmoetingen.
Hartelijke groeten van Deria en Piet Hein.
Zo genieten we nog een beetje mee.
Veel genieten met ieder geval genoeg wind en droog weer .
Liefs Rob en Karin
.
Petje af voor zo'n lange etappe van Newlyn naar Padstow als ik dat op de kaart zo bekijk. Groeten, Harry en Brigitte