Bangor en Glenarm Noord-Ierland

9 juni 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

02 juni 2017        vrijdag                  Bangor                                 Logstand 960

Weersverwachting;  zonnig,       wind  ZW ruimend naar Noordwest  2 á 3Bft.

Op de verjaardag van onze kleindochter toch vertrokken hoewel de windverwachting en het vertrekkers tijdstip de dag opvolgend beter zou zijn. De ervaringen die we inmiddels hebben met de weersvoorspellingen zijn niet optimaal. Ook de “Nutcracker” die we eerder hadden ontmoet vertrok. Om 5.00 vertrokken we onder het toeziend oog van een grote grijze zeehond. Een aantal uren hebben we op de Engelse manier (met motor bij) moeten zeilen om op tijd  “Donaghadhee Sound” te halen en geen tegenstroom uit “Belfast Rough” te krijgen. Ondertussen natuurlijk wel met een ontluisterend oog gekeken naar de in de verte gelegen Isle of Man. Om 12.00 legden we aan in een 5 anchors/sterren marina in een voorstadje van Belfast. We werden opgevangen door een Schotse man die zeer veel moeite had zijn tanden in zijn mond te houden en al gauw zag dat we Hollanders waren. Hij wees ons meteen op de financiële voordeeltjes zoals dit weekend het extra goedkoop was om te tanken en als je trein pakt dan is  het goedkoper na half tien. Verder het stadje verkend, met een winkel gespecialiseerd in zeekaarten. Na zo’n lange dag vroeg naar bed.

03 juni 2017        zaterdag              Bangor

Belangrijk besluit genomen dat we richting Schotland niet via “ Firth of Clyde” maar meer buitenom via Islay en Jura verder gaan. Op basis van dit besluit naar de zeekaartenwinkel nog een zeekaart, een pilot en een stroomkaart gekocht. Verder hebben we weinig opwindends gedaan. In de avond werden we uitgenodigd door Hans en Ellen in de Victoire, die een natte en heftige reis achter de rug hadden.  We hadden er ook nog voorgestaan om deze dag te gaan omdat er nu een betere wind zou staan dan gisteren. Weervoorspellingen??

04 juni 2017        zondag                                1ste pinksterdag                Bangor

De trein gepakt naar Belfast. Gewapend met een lijstje met sightseeings, waar uiteindelijk weinig van overbleef.  Het bezoek aan “Titanic Belfast” was zo indrukwekkend dat meer tijd aan dit bezoek werd gebracht dan aanvankelijk werd geraamd. Niet alleen de Titanic maar ook de industriële rijkdom van Belfast en de daaraan gekoppelde volkstoename is op een geweldige manier weergegeven.  De stad ligt er op zondag er enigszins verlaten bij, veel winkels gesloten, veel familiebezoek en de kerken vol. De enkele geopende winkels boden onderdak bij de enkele hoosbuien. De vele muurschilderingen al dan niet politiek getint, zijn in onze ogen echt een vorm van volkskunst. George Best is nog steeds een grote volksheld. Tegen de avond hebben we weer een heerlijke Guinness gedronken in een daarbij behorende beroemdste (victoriaans) pub van Belfast. Deze drinkgelegenheid “Crown Liquor saloon”  dateert uit 1880 en is nog in vol ornaat te bewonderen.

05 juni 2017        maandag                            2e  pinksterdag                 Bangor

De verjaardag van onze dochter zou in Noord-Ierland de gehele dag regenachtig zijn. Nu is het op haar verjaardag nooit regenachtig dus waarom nu wel???

Na de planning te hebben doorgenomen begon het zonnetje volop te schijnen waardoor wij de fietsen hebben gepakt om naar Donaghadee gaan.  Een plaatsje met een klein (ontoegankelijk) haventje bestemd voor locals. Langs de fietspaden en natuurlijk de golfbanen zagen we prachtige villa’s uitkijkend over de zee. Heen gingen we langs een  toeristische fietsroute terwijl we terug een groot gedeelte langs een kustwandelpad gingen. Na het eten begon het al lekker te waaien.

06 juni 2017        dinsdag                Bangor

Wakker worden en “stront waait over de doik”. In de beschutte haven lagen we met een aantal bekenden de storm af te wachten. Onze windmeter gaf in de haven 37 knopen (een dikke 8 Bft) aan.  Ook aan de Nederlandse kust 9Bft.

De Li-Jo-Ko schuin in de box waarbij de landvasten strak gespannen waren. Lezen was de enige optie tot aan het einde van de middag waarbij we toch nog de andere kant van Bangor konden verkennen. De weersberichten waren van dien aard dat we nog een dag moesten blijven. De voorbereiding getroffen om met de bus naar Portaferrie te gaan. Portaferrie is een binnenhaven gelegen aan binnenmeer welke in verbinding staat met zee. Deze is te bereiken is met een goede planning omdat er naast de diverse “overfalls” aan de zeekant een vernauwing is waar 7 knopen stroom kan staan. In deze vernauwing hebben ze een generator (met horizontale wieken) geplaatst welke we eerder in het Titanic museum hebben gezien.

07 juni 2017        woensdag          Glenarm              Logstand 985

Weersverwachting;  bewolkt met een zonnetje      wind  ZW ruimend naar NW  3, 4 á 5 Bft.

Omdat deze berichten heel anders waren dan die van een dag ervoor, zijn we om plotsslag  om 10.30 vertrokken. De voorbereidingen waren al gedaan dus konden we zo weg.Het beloofde een prachtige zeiltocht te worden. We staken Belfast Lough (baai) met wind en stroom mee als speer over. Alleen moesten we twee Stenalines ontwijken. Later nog een kabellegger en een viskotter. Gezien de windverwachtingen zouden we ten zuiden van de ondiepten/rotsen gaan, wat achteraf gezien minder voordelig was omdat de wind i.p.v. oostelijker, westelijker werd.

Op een afstand van 10 mijl,  met al die baaien, stromingen kan de wind net als de weersverwachtingen onvoorspelbaar zijn. Eenmaal bij die ondiepten konden we niet meer terug en moesten we de motor bijzetten om enerzijds de rotsen te ontwijken en anderzijds om op tijd bij Glenarm te komen. Toen de wind nog iets westelijker werd hebben we nog even lekker gezeild.

Ondanks dat Glenarm een klein haventje is met weinig aureool was het liggeld toch aan de hoge kant. We hebben weken geleden al besloten om £ voor € aan te zien en de havengelden steeds per pin te betalen zodat de confrontatie veel later komt, moet toch worden vermeld dat in dit liggeld ook het gebruik van de wasmachine en de droger zit. Dit was voor ons niet van toepassing omdat we de dag ervoor de was al in Bangor hadden gedaan.

Glenarm is de oudste stad van Ulster en biedt daarom dan ook veel sightseeings. Glenarm wordt meerdere male in diverse TV series en films als decor gebruikt. Deze vroege handelsplaats (o.a. met Schotland) heeft een rijke historie als gevolg van de gevechten die hier ooit hebben plaats gevonden tussen de diverse clans, Vikingen en Engelsen.

Na een inwoonster te hebben gesproken die na 50 jaar uit Inverness was teruggekeerd (had daar een treintjeswinkel)  had Glenarm vroeger 7 winkels en 12 pubs en nu 1 winkeltje (beperkt assortiment) en 2 pubs.De werkgelegenheid is zo slecht dat de jongeren wegtrekken en waardoor er veel huizen er armtierig leeg dan wel te koop staan. Glenarm is een haventje wat bezocht moet worden.

Opnieuw horen we weer dat i.v.m. de “eddies en de overfalls” bij Rathlin Island dat we beter niet naar Ballycastle kunnen gaan. Opnieuw horen we dat het op Islay  minder leuk zou zijn. We zullen wel zien.