Ballycastle

12 juni 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

08 juni 2017        donderdag         Ballycastle          Logstand 1007

Weersverwachting;  bewolkt met één regendruppel    wind  ZO iets ruimend OZO  3 á 4 Bft.

Omdat de weersverwachting op langer termijn minder waren werd besloten om te vertrekken, ondanks dat we hier nog wel een dag hadden willen blijven. In Ballycastle, het noordelijkste stadje van Noord-Ierland biedt dan toch meer soelaas. We vertrokken voor het eerst met een paar voorspelde regendruppels. De voorspelde wind en regen bleef uit maar we kregen te maken met slecht zicht.

Rathlin Sound is een uitdagende doorgang tussen het Ierse vaste land en het  5 mijl verder gelegen eilandje; Rathlin Island. De oceaanstromingen maken hier een haakse bocht en moet door deze smalle doorgang en de 10  mijl oostelijker gelegen “Mull of Kintyre” (Paul McCartney).

Deze  Rathlin Sound heeft op verschillende tijdstippen een ratjetoe van stromingen tot 6 knopen en de daarbij behorende “eddies en de overfalls”.  Plannen en een juiste weersituatie is belangrijk. Wij waren daar 2 dagen voor volle maan en hadden matige wind waardoor alles heel erg meeviel.

Om 15.00 kwamen we aan en hadden het jaargemiddelde op onze log staan.

Net als bij Glenarm een zeer hartelijk ontvangst. Havenkantoor, toeristeninfo, douches, en wasmachines in één gebouw. Een Zweedse mevrouw was de hele dag aan het wassen omdat het hier ook gratis was. Opvallend netjes met een gezellig stadscentrum en veel sport en accommodaties en kinderspeeltoestellen.  Mede door vele “coastpaths” zijn er veel wandelaars.

Ook mag Marconi (een Italiaan met Ierse roots) niet worden vergeten omdat hij met draadloze signalen experimenteerde van Ballycastle naar Rathlin Island.

09 juni 2017        vrijdag                  Ballycastle

Prachtig weer om te zeilen  maar ook om het land te verkennen.

Een echtpaar van in de tachtig, die we al vaker aan de Ierse oostkust waren tegengekomen ging nu langs de westkust van Ierland weer naar huis. (hadden ze nog nooit eerder gedaan: to do list??)

Met de bus na 9.30 uur naar de Giant’s Causeway (dijk/doorloop/kustbescherming).

In de bus een Ier ontmoet, die net zijn boerderijtje op Kintyre had verkocht. Ondanks dat hij een buur was van Paul McCartney is het nooit tot een buurtbarbecue gekomen omdat Paul volgens hem een hekel heeft aan mensen. De drie boerderijen die hij daar heeft, schermt hij af als een vesting. Toen Linda nog leefde kwam Paul er met regelmaat. De man  gaf aan dat whisky een goede belegging was gezien zijn schoonzoon die daar in handelde. Aziaten schijnen 25 pond te willen betalen voor een glaasje. Op mijn vergelijking; de tulpenmanie uit de 17e eeuw, waar hij overigens ook van wist, etaleerde hij toch wel enige twijfels.

Giant’s Causeway, een Unesco werelderfgoed (net als de Waddenzee, grachtengordel A’dam etc.)  wordt door duizenden bezoekers per jaar bezocht. Is al een paar eeuwen een toeristische trekpleister. Deze causway is 50 tot 60 miljoen jaar geleden gevormd door vulkanische activiteiten. waarbij vloeibaar gesmolten basalt tot wel 10 meter omhoog is geduwd. Bij de afkoeling van de lava zijn er wel (40.000) basaltkolommen gevormd op een soortgelijke manier als opgedroogde modder. De overwegend zeskantig kolommen vormen “stepping stones” en gaan vanuit de klif onder het wateroppervlak door naar Schotland.  Horizontaal zijn er koeken gevormd met “ball and socket”/ kogelgewrichten. Ook de lavadikte van 12 meter tegen de kliffen is opzienbarend.

Deze basaltvormingen zien we o.a. ook in Duitsland, die als basaltblokken vervolgens weer gebruikt werden bij o.a. Petten en de Afsluitdijk.

In Ierland bestaan veel mythes en legendes zoals deze over de Giant’s Causeway:

Volgens de legende zijn de kolommen de overblijfselen van een door een Ierse (16 mtr.) reus met de naam Finn Maccool, een gebouwde doorloop. Hij werd uitgedaagd tot een gevecht door de  Schotse reus Benandonner. Toen Finn eenmaal de doorloop/causeway klaar had en naar de Schotse reus liep had hij in de gaten dat de Benandonner veel groter was dan hij. Finn vluchtte en verloor zijn schoen (zie foto) en werd vervolgens door zijn vrouw in babykleren gehuld en in de wieg gelegd.  Als Benandonner eenmaal de verkleedde reuzenbaby ziet, gaat hij ervanuit dat zijn vader, Finn een reus onder de reuzen moet zijn en slaat op de vlucht. Op zijn vlucht vernietigt hij de doorloop naar Schotland.

Een echtpaar ontmoet die een bushalte eerder bij Dunsverick Castle was uitgestapt  en daardoor £9  p/p bespaarde omdat zij dan niet via de officiële ingang hoefden.

Later zijn we nog naar de ‘Rope Bridge” geweest. Deze touwbrug tussen twee rotspunten met een beperkte lengte op een hoogte van 30 meter boven zeeniveau werd vroeger gebruikt door de zalmvissers. Omdat de hoogte voor de schipper van de Li-Jo-Ko geen echte uitdaging was, werd £7 p/p uitgespaard.

De causeway is ook de locatie/decor geweest waar de ”Games of Thrones” zijn opgenomen.

10 juni 2017        zaterdag              Ballycastle

Harde wind maar zonnig. Een mooie fietstocht werd ondernomen door vanuit de kust om de golfbanen heen, landinwaarts te fietsen. Door de volksbuurten van het stadje gefietst. Overal netjes en opgeruimd. Nu hebben wij in Nederland ook venters zoals; melkventers, ijsventers, groenteventers, potloodventers etc. maar hier zagen we ook een frisdrankventer. Toch raar terwijl hier de mensen een gezonder leefpatroon nastreven. In de avonduren even de stad ingegaan om een van de vele pubs met “levendige muziek” te bezoeken. Een Guinness gedronken in een sfeervolle pub met geweldige muziek, waarbij vooral de zanger opvallend goed was. Bezoekers van alle leeftijden die de nummers uit volle borst meezongen en daarbij de dansvloer onveilig maakten.

11 juni 2017        zondag                 Ballycastle

Harde wind en regen. In Ierland dachten we dat het Vaderdag zou zijn omdat veel etalages vol met geschenken lagen dus de kapitein smachtend doch tevergeefs wachtend op cadeautjes. Achteraf bleek dat het op dezelfde datum viel als in Nederland. De waterslang van de buren geleend, want de (zoals zoveel slangloze) marina's zijn doodsbang van  Salmonella. De (gratis) was gedaan wat achteraf geen goede keuze, want de  (energiezuinige) wasmachine/wasdroger was ongelooflijk traag.

De hele dag ben je er mee bezig, wat op zo’n winderige en regenachtige dag niet zo erg was, maar anders?? Zie ook de Zweedse vrouw de hele dag!!

Tussen de regenbuien gewandeld in het stadje en langs de sportaccommodaties en een prachtige 18 holes midgetgolfbaan. Dit is eigenlijk veel efficiënter dan gewoon golf. Goedkoper, een club, vlak bij de kantine en je wordt niet zo moe. Tijdens een regenbui nog geschuild in het plaatselijk (simpel maar warm) museumpje.

Een cruiseschip wat voor anker lag bracht de gasten met bootjes naar de wal alwaar ze verder vervoerd  werden met luxe touringcars. In het donker was dit cruiseschip in de baai een groot lichtfestijn.

12 juni 2017        maandag             Ballycastle

De tablet vertoonden al langer oplaadproblemen maar was nu  niet meer tot leven te wekken. In Ballycastle kon niemand ons helpen dus onverwachts met de kustbus naar Coleraine waarbij we het eerste beste PC winkeltje binnenstapten. Twee wizzkidz die ons al stonden op te wachten pleegden een gedegen onderzoek en diagnosticeerden het inferieure Action kabeltje. Het stadje had verder weinig te bieden en gingen we bootwaarts langs de vele toeristische  mooie dorpjes/stadjes  zoals het whiskeyplaatsje Bushmills en het oude havenstadje Portrush.

Veel stadjes heten Bally……… wat “Stad van…..” betekent. Vanwege de harde wind waren een paar (locale causeway) jongens die met een houten boot uit 1956 weer waren teruggekomen. Teveel ”overfalls” en te grote golven in de Rathlin Sound. Ze moesten maar 20 mijl maar kwamen zeiknat terug. Leuke jongens en zeer geïnteresseerd in het ontwerp van de Li-Jo-Ko en hielpen nog even met de genua. Ze gaven aan dat de blokken basalt £ 600 per stuk opbrachten en dat het ten strengste verboden is om er een uit de causeway te pakken.  Hele boerderijpaden zijn inmiddels weer basaltvrij want deze blokken mogen wel verkocht worden. Tip gegeven om even naar Petten/Afsluitdijk/Duitsland te rijden.

Opnieuw lekker vis gegeten bij “Morton’s Fish” met hun eigen visboten en eigen winkel. Echt verse vis, net als wat een paar jaar geleden in Dirkshorn te koop was en verder vergelijkbaar met ’t Wad in Den oever. Niemand wist waar we naartoe gingen omdat Islay uitgesproken moet worden als: Ailuh. Het eiland van de (single malt) whisky’s. Onze kennis van het Gaelics is niet zo best, waarbij we havenmeester ook al niet konden volgen.

1. Karin Boerdijk:
    13 juni 2017
    Hi Frida en Joop,
    Wat maken jullie onvergetelijke dingen mee. Joop wat kan je het.mooi verwoorden. Het is net alsof je het zelf bijna meemaakt.
    Rob en ik willen volgend jaar waarschijnlijk ook die kant op, als het ons gegund is.
    Momenteel volgen wij de Serie over verborgen dorpen in de U.K
    Hele prettige voortzetting van jullie reis.
    Pas goed op jullie zelf.
    Liefs Karin en Rob
  2. Deria (en echtgenoot Piet Hein):
    18 juni 2017
    Hallo Frida en Joop,

Wat enorm leuk om te lezen waar jullie al zo "belanden". Ballycastle, de Giant's Causeway. Er zijn in de loop der jaren al vele voetstappen gezet op de stepping stones van de Causeway. Die van ons zijn er vorig jaar ook achter gebleven. Rope Bridge was voor Piet Hein toch wel te veel uitdaging, houdt niet zo van hoogtes.
    Maar wel op z'n tijd een Guinness in zo'n geweldige pub, of glaasje whisky, dat is genieten.
    We blijven jullie met veel plezier volgen! Alle goeds!
    Groeten Deria en Piet Hein.