Ardglass Noord-Ierland

2 juni 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

27 mei 2017        Zaterdag             Dun Laoghaire                  Dublin

Een heerlijke regendag, geen stof te bekennen. Een dag beginnend met lezen, puzzelen en nog eens lezen. Een dag van overpeinzing; heel veel gezien, maar er is nog veel meer te zien.Dat we in Engeland en Ierland  nog eens terug willen komen mag duidelijk zijn. Op welke manier is onduidelijk. Wel begrijpen we de mensen die jaarlijks achtereen hier op vakantie gaan.Geweldige mooie natuur en zeer vriendelijke mensen.In Zuid-Engeland de vele sorries, het zichtbare klassenverschil en de bevolking uit de achterstandswijken die een zeer ongezonde leefwijze op na houden. Een connectie  tussen de vele kansarmen en de Brexitt is aan de diverse verhalen officieus wel aan te nemen. Engeland als productieland is nu meer een dienstenland geworden. Of er een relatie bestaat tussen de 3 ltr. cola flessen etc. en de brede rollen closet papier  welke niet in onze closethouder passen  durven we niet te onderbouwen.

In Ierland zijn de mensen toch anders en gedragen zich toch veel anders dan de Engelsen. Geen 3 ltr. cola flessen,  veel minder opgemaakt, minder piercings en andere lichaamsversieringen.  Laconieke levenshouding, jong (40% van de bevolking is jonger dan 30 jaar) en hoogopgeleid. Met 6,5 miljoen inwoners, en de vele mythen, muziek en pubs en de jaarlijks zo’n 8,5 miljoen toeristen is Ierland een levendig geheel. Vooral  Dublin kan kosmopolitisch worden genoemd.

28 mei 2017        Zondag                Dun Laoghaire                  Dublin

Weer een relax dag,  welke begon met een bezoek van de douane.  Naast  paspoorten bleken ook de eigendomspapieren de belastingformaliteiten dik in orde te zijn. In de middag lekker gewandeld naar  de bloemist waar Kees Borst de spullen zou achterlaten. Aan het einde van de middag komt er een zeilboot van ca. 30 meter welk heel erg op een “Jongert” uit Medemblik  leek.  Bij navraag bleek het een Swan te zijn. De schipper  was vroeger “deckhand”op een Jongert en nu Skipper. De grootste Swan is echter 115 feet.  In de avond worden we weer voor de zoveelste keer aangesproken over: owner of the steelboat van de Stadt from Holland. Ook een man  (eigenaar van een Trintella, ook een “van de Stadt” ontwerp) kwam ook nog even langs voor een praatje en gaf aan ons te kunnen helpen wanneer we iets nodig zouden hebben. We hadden niets nodig maar  Frida gaf dan maar  aan zorgen te hebben over de gasvoorraad. Wij koken op LPG in speciaal aangeschafte  UK tank. LPG is in Ierland slecht te krijgen.Hij gaf aan even te kijken en zou maandag even terugkomen.

29 mei 2017        maandag             Dun Laoghaire                  Dublin

Even naar de fietsenwinkel alwaar de eigenaar en personeel ook weer veel vrienden in Nederland had, die wel zouden kennen. Een geweldige fietsband (Schwalbe) met de juiste maat erom heen. De gasvoorraad begon een eigen leven te leiden en na controle bleek er nog 3 liter in te zitten wat voor een paar weken genoeg zou zijn. We zijn overigens  toch voornemens om  naar Ardglass (Noord- Ierland) te vertrekken waar het gemakkelijker zou zijn om LPG te tanken. Onze Trintella-vriend, Vincent genaamd kwam toch opdagen met een adresje van via via. In de auto gestapt naar een adres welke niet gegoogled kon worden en lichtelijk illegaal dan wel een illuster beeld had. Vincent had ook een wantrouwend beeld van onze gasvuller, maar na € 23 te hebben betaald (in Nederland € 10) zijn we door een hele sjieke wijk gereden nadat ik gepraat had over de rijke buurt in Padstow. Deze wijk met huizen van ettelijke miljoenen werd bewoond door o.a. Bono, Van Morrison en andere grootheden uit de artiestenwereld. In deze wijk geen docent te bekennen anders dan onder de nieuwsgierigen die hier in grote getalen komen.Vincent had jarenlang in Trinidad als serviceagent voor zeiljachten gewerkt  en vele schepen voor anderen weggebracht en afgeleverd.Legde vervolgens het begrip “Dutchmen-trousers” uit. Gewoon een grijze, bewolkte lucht met iets blauws erdoor.Met de opmerking Hollanders zijn net Schotten gaf hij als opmerking:Scotch and Dutchmen invented copper, wire fighting over een penny.

Onze opmerking; er zijn mensen die door hun neus ademen om hun tanden te sparen; vond hij ook leuk. Zijn  opmerking; een Schot draait het liefst de film terug wanneer hij naar een prostituee gaat want dan vangt hij geld van de prostituee.

Op de vraag of hij nog een biertje moest gaf hij aan; on one wing i cannot fly en wij dan weer; op één been kun je niet staan.

Er schijnt volgens hem dit jaar iets met de luchtstromingen te zijn waardoor de weerspoorspelling onbetrouwbaar zijn.

30 mei 2017        dinsdag                Ardglass              Logstand 925

Weersverwachting;  zonnetje , wind  krimpend van ZW naar Noordwest  3, 4, 5 Bft.

Eigenlijk hadden we een nog nachtje uit de 5/7 regeling tegoed, maar omdat de volgende dag bijna geen wind zou staan besloten we maar vandaag te vertrekken. Om ruim 60 mijl (100km) te moeten motoren is voor geen optie.  We hadden zoals enkele anderen ook eerst naar Howt (7 mijl verder)  kunnen gaan om de afstand te verkleinen. Wij kiezen er niet voor om dagelijks te verkassen omdat we dan onvoldoende in de gelegenheid zijn om veel van het land te zien en onszelf dan meer gaan zien als “toilettenkeurders”.  Deze afstand is in één getijde te doen omdat er voor Ardglass een groot slack-gebied is omdat hier de zuidelijke – en de noordelijke vloedstroom samen komen.

Vertrek om 8.00 uur en het was windstil terwijl er 3 Bft. werd beloofd. We vertrokken  iets eerder en iets stroom tegen (doodtij)  omdat er in het begin weinig wind zou staan.  Dublin Bay met het ijzeren zeil  kruislings Dublin Bay overgestoken. Dus eerst naar N Burford en vervolgens TSS lijn dwars overgestoken (schijnen hier streng te zijn). Na tien mijl begon de wind te trekken en zeilden we fantastisch langs de diverse baaien. In vergelijking met vorige lange trajecten ook veel gezelliger omdat we naast  de kust ook met een andere zeiler “Nutcracker” opzeilden.  We hadden het vanwege de diverse windveranderingen (windrichting en kracht) redelijk druk en bleven gelijk opgaan.  Opeens een  inktzwarte  lucht (voor ons eerder bekend), en direct een rif gestoken en de genua alvast maar ingerold voordat we 35 knopen wind kregen.  Richting Isle of Man gevaren om de wind zo dood mogelijk te varen. Zo plotseling als deze harde wind verscheen verdween deze ook weer binnen 20  minuten.   Op de Ierse Zee is zoveel ruimte dat je alle kanten op kunt.

Later weer meer en dan weer minder wind en uiteindelijk uit het noordoosten wat helemaal niet voorspeld was. In de buurt van Ardglass zagen we vissersscheepjes in- en uitvaren. Ardglass staat aangegeven als iets moeilijk te vinden haven. Ook de aanloop naar marina moet worden voorbereid temeer daar de beperkte beboeiing al dan niet overzichtelijk zeg maar verwarrend kan zijn.

Wij zouden met slecht zicht of met harde oostenwind niet graag naar binnen willen gaan. Vooral tussen de boeien, in het midden van het vaarwater blijven varen en niet net langs de boeien. Om 19.30 vastgemaakt na toch een mooie zeiltocht te hebben gehad.

31 mei 2017        woensdag          Ardglass

Van € naar £ gaat veel  gemakkelijk dan in 2002 van ƒ  naar € door dure £ activiteiten gewoon per pinpas te betalen en niet meer om te rekenen. In 2002 hadden we wel een maand nodig om te wennen.

Van de buurman afkomstig uit Peel en na naar de havenmeester in Peel te hebben gebeld kunnen we de komende dagen vanwege de TT races niet naar het overvolle Isle of Man. De fiets gepakt en naar de (vroegere grote) vissershaven en de naburige dorpen gefietst.

Ardglass heeft  vele  torens/uitkijktorens/verdedigingswerken. Het nadeel van golfparken is dat ze op de mooiste gebieden zijn en waar je steeds om heen moet fietsen. Het nadeel wordt nog schrijnender als het er zoveel zijn.Tijdens het fietsen werden we verrast door een aantal pinkstieren die verweidt moesten worden maar vervolgens een andere dan de gewenste richting verkozen. Gelukkig is de schipper  van meerdere  markten thuis en heeft de pinkstieren terug in de goede richting gejaagd waarbij zowel het verkeer als de boer heel blij mee was.  Dat de schipper zich voorstelde als een “Dutch cowboy” kon hij zich nog wel voorstellen maar dat de naam “Joop Clintwood” was en dat zijn neef “Clint” in The States woont vond hij toch wel opmerkelijk.

Terugkomend kwam de buurman uit  Dun Laoghaire die eerst via Howt ging net aan, die een prachtige zeiltocht had gehad. Dit tegen de weerberichten in. Hij was een gepensioneerde legerofficier die in zijn Contest  40 (uit Medemblik),  Andijk en “van de Stadt” ontwerpen wel kende.

Over de weervoorspellingen gaf hij aan dat het dit jaar anders was dan andere jaren omdat er sprake zou zijn van een “jetstream”.  Volgens hem ook opvallend veel (onaangekondigde) “squalls” (windbuien). Waar hadden dat eerder gehoord??

01 juni 2017        woensdag          Ardglass

Vandaag de voorspelde harde wind met regen. Rustig aan, voorbereiden want we  willen door naar Bangor/Belfast omdat we vanwege de drukte moeten we afzien van Isle of Man. We getroosten ons met de gedachten dat we dit wel later zouden doen.  Het nadeel van veel vrije dagen is dat dan teveel mensen onze gewenste plekjes inpikken. Misschien iets minder vrije dagen??

Eerst naar een visverwerker/handelaar in kokkels(zeeslakken), kreeften en langoustines. De prijzen waren desastreus omdat enerzijds het aanbod te groot was en anderzijds de vraag vanuit Frankrijk nog niet was begonnen. De plaatselijke bevolking laat het zoeken naar schelpdieren op de rotsen daarom ook links liggen. Veel van de bemanningsleden op de vissersschepen zijn afkomstig  uit Oost-Europa en de Balkanlanden,  wat volgens hem de besomming van de vissersschepen wel weergeeft. Ook de Oost-Europeanen geven volgens hem te weinig geld uit wat een negatieve impact zou hebben op de nering en dan vooral doelend op de vele gesloten pubs. Opvallend is de enorme rotzooi, vuilnis en oude troep op en in de havens. Opruimen is er niet bij. Je kunt beter je autoband een paar keer lek rijden over een stuk glas/spijkers of andere stukken ijzer, hout of deuren. Viskratten, ook uit Nederland zie je overal en worden voor allerlei doeleinden gebruikt.

Vervolgens een (somatisch) verpleeghuis bezocht (je hart blijft toch bij je werk). Nadat we duidelijk maakten dat we niet kwamen solliciteren maar dat Frida in dezelfde branche werkzaam is kregen we een rondleiding. Een oud kasteel werd omgeturnd voor een gedeelte particulier en een gedeelte voor patiënten die op kosten van de overheid hun zorg kregen.  Al met was er een goede sfeer en medewerkers met net als bij ons, het hart op de juiste plaats. Het zag er allemaal wel wat soberder uit.

Opvallend was dat een local met een Westerly (ondiep zeiljacht) via de vissershaven naar de marina kwam wat wij absoluut niet zouden durven.

Tegen de avond kregen we nog een Fries echtpaar, Hans en Ellen (met hun Victoire) op visite die we al eerder in  Dun Laoghaire hadden ontmoet en die daar een nieuw rolfoksysteem hebben moeten  aanschaffen. Zeer tevreden over hun vakmanschap en over geld wordt bij bootjesmensen nooit gesproken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Loes:
    2 juni 2017
    Ja als je eenmaal de UK smaak te pakken hebt wil je niet anders meer ....
    Have fun and drink a Guinness , take care.
  2. Pieter:
    11 juni 2017
    Heb je ook nog gut achtergelaten?