Amble, Tynemouth en Newcastle.

29 juli 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

23 juli 2017                         zondag      Amble             Logstand 1561

Weersverwachting;  regen  en matig tot slecht zicht.                                           Wind;  variabel wind, later toenemend  tot  5 Bft. uit het NO.                             Vertrek 6.30 uur en aankomst 15.00.

De keuze was om 2½ uur voor óf 2½ uur na laagwater te vertrekken. Gekozen werd voor de eerste optie omdat later de weersvooruitzichten onzekerder werden ondanks dat we de stroom in het begin   tegen hadden.  Bij een later vertrek zou de kans op een oostelijke wind  aanwezig  waardoor we zou moeten doorgaan naar het 15 mijl verder gelegen Blyth.  Blyth is een haven die men  onder alle omstandigheden wel kan worden binnengelopen. Eenmaal buiten de haven kwamen de brekers over  de rotsen en door de vorige dagen veroorzaakte deining was het onplezierig ondanks het steunende grootzeil. De weinige wind uit noordelijke richting gaf geklapper waardoor we een rif hebben gezet. Het had geen functie om de motor heel hard bij te zetten omdat we anders te vroeg in de Goldstone Channel en in de Inner Sound zouden zijn waar anders een sterke  tegenstroom ons zou opwachten. Daarbij had te vroeg aankomen bij Amble vanwege de bar/drempel ook geen functie.  Van de Farne Islands en Holy Island hebben we vanwege het slechte zicht bijna niets meegekregen.  De X-44 die iets later uit een ander haven gedeelte (dieper gelegen Gunsgreen Basin) van Eyemouth was vertrokken vloog ons voorbij. Hij zal ongetwijfeld goedkopere gasolie hebben getankt dan wij.  Na  het passeren van de Inner Sound konden we nog een paar uurtjes heerlijk zeilen. De X-44 die daar even had geankerd kwam ons weer achterna en trok alleen zijn grootzeil omhoog.  Even later trokken zij de genua erbij   en na verloop van tijd werd bij hun ook de motor uitgedaan. Ze vlogen ons inmiddels voorbij. Omdat we uit het noorden kamen hadden we van de onbeboeide PanBush geen last en bij het binnenvaren van de geul  hebben we de geadviseerde zuidkant genomen. Aankomend bij onze box werden we opgeroepen om buiten even te wachten. Naderhand bleek dat X-44 grote problemen had bij het afmeren en de Breehorn van Douwe en Yvonne had geraakt. De schipper gaf de havenmeester de schuld omdat zij volgens hem een te kleine box had toegewezen. De box was groot zat maar hij wilde per se achterste voren in de box wat met een toenemende hard wind van inmiddels 6 Bft. niet gemakkelijk is. Ook niet met de hulp van de twee havenmeesters.  Toen de havenmeesters  het schip in de box hadden geholpen mochten wij erin en hielpen zij keurig onze touwtjes aan te pakken. Na het eten zeer koud gedoucht omdat we niet wisten dat je eerst aan een koordje moest trekken.  De wind liep op tot 7Bft. uit het oosten dus de kachel moest er echt bij.

De Polen hadden volgens de AIS een dronkenmans route gevaren en waren vervolgens omgekeerd naar Sunderland i.p.v. Den Helder.

24 juli 2017                         maandag      Amble

Hoewel het nog steeds hard waaide zijn we na de regen gaan fietsen. Het toeristische stadje Amble  , ook wel bekend als Warkworth Harbour was van oudsher een commerciële steenkoolhaven wat na de 2e WO meer een vissershaven werd. Fietsend door het stadje, langs de boulevard en  vervolgens naar het naburig slaapdorpje Low Hauxley. Terugkomend zijn we opnieuw  langs de boulevard  gefietst alwaar vanwege het herfstachtige  omstandigheden de toeristen ontbraken.  De net geopende “Lobster Hatcherie”  exposeerden de levenscyclus van kreeften. Dit  was toch wel heel interessant omdat de levende kreeften in alle levensstadia tentoon werden gesteld.  De volwassen kreeften geboeid onder dakpannen omdat ze altijd met elkaar vechten en omdat ze van donker houden. Wat een zielige leefomstandigheden  voor  kreeften welke in een restaurant in een verlicht aquarium tentoon wordt gesteld. Hopelijk worden ze snel opgegeten want ze krijgen ook geen voedsel. Door het licht zouden zich helemaal leegschijten en daardoor het water vervuilen.

Van de 10 tot 30 duizend eieren per vrouwtje zullen er 2 á 3 volwassen worden. De larven net als de net ontpopte kreeftjes van 1 cm worden met duizenden geconsumeerd. Kreeftjes van 1cm eten elkaar ook op en kannibaliseren voortdurend. Afgeknepen ledematen groeien later weer aan. Ondanks de nijpender wordende populatie ( vooral in de Scandinavische landen) zullen de kreeften vanwege hun hoge leeftijd niet geweekt worden.

Na het eten nog even een wijntje bij Douwe en Yvonne gedronken, die hier ook al een paar dagen hadden gelegen en van plan waren om noordelijk naar Eyemouth te varen.

24 juli 2017                         dinsdag      Amble

De zuidoostelijke wind was wat gaan liggen en het leek een aardige dag te worden voor Douwe en Yvonne omdat ze noordelijker gingen terwijl wij juist een noordelijker wind  wilde hebben.  Wij fietsten al redelijk vroeg  naar Alnwick Castle. Het aangewezen fietspad werd afgewisseld met grote gaten in het wegdek, takken en vervolgens ook nog een stuk op een onveilige mainroad.  Alnwick Castle uit de vroege 12e eeuw is sindsdien en nog steeds in handen van de hertogenfamilie Percy. Zij wonen in de wintermaanden nog in kasteel en verhuren het kasteel in de zomermaanden. Het is op Windsor Castle na het grootste bewoonde kasteel van Engeland.

In de eerste twee Harry Potter films deed het kasteel dienst als Zweinstein en ook  voor  Downton Abbey is het kasteel gebruikt. Het bezoek is meer dan waardevol  en ook de kinderen worden zeer actief betrokken bij de diverse activiteiten die hier gebeurd zijn. Zij konden zelfs een  bezemsteel- een drakenbestrijders-  en een soldatendiploma verdienen. De kerkers waren ook een leuke attractie door het sinistere toneelspel van de acteurs in een schemerige omgeving.

Terugfietsend nog even stilgestaan bij de ruïne van Warkworth Castle. Dit kasteel met houten dak was van mindere kwaliteit en werd tijdens de Schotse inval in de 12e  nauwelijks verdedigd. Bij dit kasteel worden ook activiteiten georganiseerd. Na de “fish and chips” lekker warm gedoucht, omdat we nu wisten dat je eerst aan een koordje moest trekken.

24 juli 2017                         woensdag      Amble

Een heerlijke stofvrije dag met een stevige noordoostenwind. Tot de lunch de kachel aangehad en  toen het stopte met regenen zijn wat gaan rondfietsen.  Over een groot vijfsterren caravanpark gefietst waar nog een groot aantal kunstofunits  te koop waren. Een keuze gemaakt tussen de vier hele kleine supermarktjes. Door de vele handelingen bij het afrekenen liet een bejaarde winkelbediende  een  fles rode wijn vallen. Het opruimen door een andere zeer ervaren winkelbediende duurde zo lang dat van even snel een boodschapje doen geen sprake was.

In dit soort winkels moet je geen stress hebben.

25 juli 2017         donderdag      North Shields  (bij Tynemouth en Newcastle)      Logstand 1586                                                                                Weersverwachting;  bewolkt met af en toe een miezerig regentje.                                    Wind; ZW  4 tot  5 Bft.                                        Vertrek 8.30 uur en aankomst 14.00 uur.

We konden nog  tot 9.00 over de drempel maar we waren startklaar en een  betere stroom was niet aan de orde. Havens met een drempel of sluis belemmeren enigszins de gewenste vertrek- en aankomsttijd. Met deze prachtige wind zouden we overigens de tegenstroom gemakkelijk dood kunnen varen. Ruimschoots zijn we om de onbeboeide Pan Bush en Coquet Island heen gezeild en verder was het een rechte streep naar North Shields. Onderweg genietend van o.a. de puffins die vanaf Coquet Island in grote getalen aanwezig waren en op zoek waren naar zwemmend eten.

Het werd dan ook ondanks een vlagerige wind een prachtige zeiltocht met nu opvallend meer zeilers op zee hoewel i.v.m. de stroom in tegengestelde richting. Na aankomst een klein dutje alvorens we de fietsen pakten om naar Tynemouth te gaan.

Dit stadje aan de monding van de rivier deTyne, is de laatste decennia door de zandstranden een grote trekpleister. Ook het klooster met aangelegen kasteel trekt vele bezoekers.

Aan een local die zijn twee honden uitliet vroegen we verder info over de stad. Druk gebarend met een plastic zak met hondenstront  wilde hij ons alles duidelijk maken. Bang dat de strontzak opensprong deed  ons meer en meer terugdeinzen, maar hij bleef ons maar op armlengte volgen. Uiteindelijk, tegen wil en dank ontkwamen we niet aan een ferme handdruk.

Langs de vissersplaats Norh Shields gereden alwaar de visafslag gedeeltelijk met EU- geld is gesponseerd. Ook hier weer veel ouderwetse vissersschepen met opvallend veel Nederlandse viskisten.

26 juli 2017         vrijdag      North Shields  (bij Tynemouth en Newcastle)                Om 9.30 uur op de fiets om naar het 12 km verder gelegen Newcastle te gaan.      We hadden natuurlijk ook 5 mijl verder kunnen varen naar St. Peters Marina met een drempel, en/ of daarna nog 1 á 2 mijl verder onder de Gateshead Milleneum bridge kunnen varen om in het in het centrum van Newcastle te liggen. Beiden hebben we niet gedaan omdat we met laagwater heel vroeg in de morgen moeten vertrekken en dat de brugopeningen toch beperkt zijn.​ Newcastle welvarend geworden door de steenkool en in de 19e eeuw door  de staalproductie en de scheepsbouw. De laatste jaren is het industriële draagvlak sterk afgenomen en is meer overgestapt op het toerisme, het uitgaansleven en het winkelparadijs Metro Centre. Zie ook de ferry’s uit IJmuiden.  De inwoners “Geordies” genoemd zijn veelal aanhanger van NewCastle United (Magpies/eksters) en lopen dan ook graag in zwart wit gekleurde shirts rond.

Een prachtige stad (met 7 bruggen) waar moderne gebouwen tussen aloude gebouwen staan.

Jammer genoeg en zeer triest vinden wij de enorme hoeveelheid troep en glas op straat en op de rijwielpaden. Opvallend genoeg  geen lekke fietsband. In de stad enorme hoeveelheid nestelende  meeuwen die hun sporen overal achterlaten. De terrasjes in de buurt van meeuwenzwermen  moeten wel voorzien zijn van parasols tegen de uitwerpselen. Ook de planten en bomen die uit de oude gebouwen groeien zullen op de lange duur toch wel nadelige effecten hebben. Nu zien we overigens in Engeland wel vaker (heel vaak zelfs) dakgoten met heel veel flora.

Als eerste hebben we als moderne kunstbarbaren de gratis toegankelijke “Baltic” een oude verbouwde graansilo bezocht. Wij waren snel klaar met de vier verdiepingen hoewel er veel mensen waren die nog veel sneller waren dan ons.  Elk van de vier geopende verdieping had één kunstuiting met oude materialen waar onze hersens niet het vermogen hadden om iets zinsvols te ervaren. Had dit duur besteedde geld maar uitgegeven aan de daklozen en aan het opruimen van de troep.

Gewandeld door de Chinese wijk naar het St James’park het voetbalstadion van Newcastle United (Magpies/eksters).                                                                      Het  40 meter hoge Earl Grey  monument uit midden van de 19e eeuw  is  als nagedachtenis aan zijn belangrijke wet waardoor veel Britten stemrecht kregen. (Grey ook de man tegen de slavernij en van naar hem vernoemde earlgrey thee). Gateshead Milleneum bridge (een fiets en voetgangersbrug) is de eerste kantelbrug ter wereld en is gebouwd door onze Volkers Wessels Stevin en deels  met EU-geld betaald. Het contragewicht in gesloten toestand hoog boven het water kantelt waardoor het brugdek omhoog wordt getild. Hierdoor ontstaat een doorvaarthoogte tot 25 meter.  Door deze kanteltechniek kreeg deze brug de bijnaam van de ”Blinking Eye Bridge”.                                                                                                    Newcastle upon Tyne was een uitvalsbasis tegen de Schotten en dankt zijn naam aan het kasteel.

De 3 km lange stadsmuur van New Castle is een middeleeuwse  verdedigingsmuur tegen m.n. de Schotten. Ook de ruim 100 km lange veel oudere Hadrianus muur is door de Romeinen al tegen de Schotten gebouwd.

Kathedraal van NewCastle, na een keer door brand en een paar eeuwen later door de Schotten verwoest te zijn  geweest,  werd in de 19e eeuw opnieuw ingewijd door Victoria.

De aardigheid van de Engelsen kwam helemaal tot uiting toen een stokoude zich voortslepende man ons naar het kasteel wilden vergezellen.  Jammer genoeg hadden we niet de hele dag de tijd om die 200 meter te overbruggen.

27 juli 2017         zaterdag      North Shields  (bij Tynemouth en Newcastle)

Een algemene rust- en wasdag ineen. De grote schoonmaak vandaag. Alles van binnen naar buiten.

Nog steeds niet de nieuwe eigenaren van de verkochte Nandi (Contest)  uit Jachthaven Andijk gesproken. 10 jaar geleden nog wel een genaker van die aardige Duitse mensen gekocht.

Na een zeer positieve enquête te hebben  ingevuld en nog een paar mensen te hebben gesproken die zeer geïnteresseerd waren in die Nederlanders, maken we het vandaag maar vroeg.

Hoewel we de enige buitenlanders waren werd in deze haven wel de Nederlandse driekleur gehesen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Harry en Brigitte Boon:
    1 augustus 2017
    Ik lees weer een aantal verslagen. Het is ongelofelijk wat een ervaringen jullie opdoen. Ik vond het belangrijk dat jullie in de UK het belang van de Hoffen-dynastie in het historische Kerkebuurt goed hebben geduid.
    Goede reis verder, groeten Brigitte en Harry
  2. Annet:
    5 augustus 2017
    Het is toch geweldig, wat maken jullie toch een mooie reis!
    Goed dat jullie alles opschrijven voor jezelf maar ook voor ons, kunnen we lezen wat jullie beleven! Groeten van ons!
  3. Bill Lyall:
    6 augustus 2017
    Enjoying your vogage. Happy to see that you met up with cousin. Pity that the weatrher was not better. Heel goed reis nog.safe journey.
  4. Deria (en echtgenoot Piet Hein):
    9 augustus 2017
    Goedemorgen Joop en Frida,
    We hebben de kaart er weer bij gepakt! Samen met jullie verhalen is het net of we zo'n beetje meereizen.
    Nog steeds genieten we van de mooie verhalen.
    Inmiddels is het alweer augustus. We hopen op nog vele weken goed zeilweer (met een zonnetje) voor jullie.
    Hartelijke groeten Deria en Piet Hein