Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
973

Over ons

Wij zijn Joop en Frida. We zeilen al 45 jaar. Onze eerste kennismaking met zeilen was met een punter in Giethoorn en daarna veelal met de bekende valkvlet. Zoals bij velen is de eerste boot een leerboot. Zo kochten wij in blind vertrouwen zalmschouw uit 1895 van een bekende, die achteraf helemaal verrot bleek te zijn. Door de goeie teerlaag hebben we dit weten te overleven. Daarna een Compromis 620 waar we heerlijk in hebben gezeild. Door gezinsuitbreiding hebben we daaropvolgend gekozen voor een schouw, een gezellig en ruim gezinsschip met de box in de kuip. Hiermee hebben we met ons gezin prachtige vakanties beleefd met daarnaast een zeilbootje voor de kinderen. Door een verandering van baan en een overvloed aan tijd werd besloten het avontuur aan te gaan om zelf een zeiljacht te gaan bouwen. Het werd een Caribbean 40, een van der Stadt ontwerp. Binnen twee jaar werd de bouw gerealiseerd bij jachtwerf Dudink in Medemblijk. In 1997 gedoopt tot "Li-Jo-Ko"  de 2 voorste letters van de namen van onze kinderen. Na jaren met ons gezin op het IJsselmeer, de Randmeren en de Friese wateren te hebben vertoefd werd ons zeilgebied uitgebreid met Zeeland, de Wadden en uiteindelijk de zee. Mede doordat we jarenlang lid zijn van de Kreupel in Andijk hebben we naast ongelooflijk veel gezelligheid ook veel kennis vergaard.  Dit  jaar zullen we voor het eerst sinds jaren zonder onze vakantievrienden van de Pretender  op avontuur gaan. Je kunt ons omschrijven als toerzeilers die ook graag wat willen zien van het achterland. Zo willen we deze reis naast het zeilen ook genieten van het binnenland. We zullen de kinderen en kleinkinderen ontzettend missen, gelukkig maakt sociale media veel goed en mogelijk komen ze ons bezoeken.

Over onze reis

Maand maart stond in het teken van voorbereiden en afscheid nemen. Nieuwe vallen, gasolietank schoonmaken, motor in orde maken, op de kant om te knippen en te scheren en alles te testen.

Verzekeringen moesten worden aangepast m.n. doordat de reis langer dan 5 maanden zou gaan  duren, maar ook omdat we van plan zijn om een paar graden westelijker te gaan dan het “kleine vierkant”. Ook de verkrijgbaarheid van gas om te koken was een onderzoekje waard, temeer daar we geen stalen fles (ivm zout) wilden meenemen, en ook met de inwisselbaarheid moesten we rekening gaan houden. Door het vele heen en weer rijden, werd de Micra steeds volgeladen en werden we steeds weer verbaasd hoeveel er in die grote turbo kon. Vooral omdat we erg merk gebonden zijn moest veel D.E., Friesche Vlag, Calve, Unox, Palm, Heineken  etc. etc. etc. worden meegenomen.

Ook ondergoed, sokken, linnengoed etc. in de laatste fase moest mee, om deze vervolgens weg te doen voordat ze opnieuw moet worden gewassen.

De bekendmaking van ons volgsysteem via de satelliet wordt weergegeven via de site: http://www.marinetraffic.com en vervolgens LI-JO-KO.

Waarom wij  UK met de klok mee willen gaan ronden is met name vanwege de temperatuurs- en de regenverwachting, die in het vroege voorjaar in Zuid-Engeland gunstiger zijn. Uiteraard houden we rekening met de overwegende westenwind, echter wij hebben geen gehaaste vakantie maar willen veel van het land zien.  In principe willen we overal minimaal 2 dagen liggen om ons de mogelijkheid te geven om meer van de streek te zien.

Bezochte landen

Wij hebben 4 landen (2%) bezocht:

België, Ierland, Nederland, Verenigd Koninkrijk.