Slotwoord

28 augustus 2017 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

Epiloog

Na 5 maanden danken we eenieder die op welke wijze dan ook geïnteresseerd waren in ons reisverhaal.

Op onze beurt zijn wij ook weer dankbaar voor de reisverslagen en ervaringen die wij  weer hebben kunnen gebruiken. We hebben geprobeerd om een divers verslag te maken waarbij we getracht hebben om  niet alleen aan zeevarenden maar ook aan familie kennissen en vrienden een beeld te geven van onze belevingen. We hebben ontdekt dat er nog veel meer te ontdekken valt en dat we zeker nog een keer zullen terugkeren.

Onze uitgangspunten aan het begin waren;

* iets langere vaartrips waarbij we door minimaal 2 nachten ergens te blijven de gebieden beter konden verkennen;

* zo min mogelijk motoruren en omdat de afstanden veelal lang waren bestonden onze verwaaidagen niet alleen uit te harde wind maar ook uit te weinig wind.

Ervaringen/bevindingen;

* weinig betonning, maar houd de boeien die er wel zijn zeer goed in de gaten;

* op het grote water weinig of geen zeiljachten, dus waren we al blij met een containerschip in de verte;

* veelal mannelijke bemanning waardoor de schippersvrouw minder praat had;

* het berekenen  van getijden, stromingen en het aanlopen van de havens kostte meer tijd dan gepland;

* WIFI ontvangst is matig tot slecht, zelfs in de 5 anchors jachthavens;

* de gastvrijheid m.n. in Ierland en Schotland is ongeëvenaard;

* leuke, gezellige en bijzondere ontmoetingen gehad;

* volgens de Ieren en Schotten was het de slechtste zomer sinds jaren;

* havenplaatsen  welke volgens velen niet interessant zou zijn kan door verkenning juist heel positief zijn;

* de vouwfietsen waren voor ons onmisbaar, (2 echtparen die ze thuis hadden gelaten hadden er veel spijt van);

* up-to-date kaarten en navigatiemiddelen zijn naar onze mening een must;

* bij twijfel de havenmeester, portcontrol, marifoneren dan wel bellen;

1. Piet driesse:
    28 augustus 2017
    Hoi beide opvarende.
    Ik heb van jullie verhalen genoten , en ik denk velen met mij.
    Wil jullie dan hier voor bedanken dat jullie het met ons wilde delen.
    Hg.lia&piet
  2. Loes:
    28 augustus 2017
    We hebben jullie zo heel goed kunnen volgen op jullie reis langs de kusten van het land waar wij zo verknocht aan zijn.
    Herkenning maar zeker ook nieuwe ideeën op gedaan.
    Leuk dat jullie ook noveen paar dagen bij ons in Den Oever hebben gelegen en daar jullie weerzien met jullie kinderen en kleinkinderen hadden.
    Geniet nog even na en van het mooie weer.
    Liefs
  3. Hans-peter:
    29 augustus 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie achter de rug. Grappig je nog even gezien te hebben tijdens de vlootschouw.
    Zien jullie gauw weer. Oh ja heimwee is niemand vreemd zelfs een oud marineman niet.
  4. Henny Lijfering:
    29 augustus 2017
    Fijn dat jullie weer safe thuis zijn na zoveel indrukken...
    Tot gauw.
  5. Pieter:
    29 augustus 2017
    Welkom thuis, we hebben nog niet alles gelezen maar gaan dat zeker doen wat een super leuke reis.
  6. Karin Boerdijk:
    welkom thuisfrida en joop
    Een geweldige reis die jullie hebben gemaakt met overgetelijke herinneringen
    groetjes rob en karin
  7. Ria peetoom:
    Welkom thuis
  8. Johan en yvonne:
    1 september 2017
    Mooi dat de reis goed is gegaan en dat jullie weer goed en gezond thuis zijn ook wij zijn net een week thuis
  9. Jos beemsterboer:
    5 september 2017
    Welkom thuis Joop en Frida.
  10. Deria (en echtgenoot Piet Hein):
    6 september 2017
    Hallo Frida en Joop,

Wat leuk om te zien dat jullie na al jullie avonturen visrestaurantje "Het Wad" weer hebben weten te vinden!
    Frida, door de vele mannelijke bemanningen weinig praat voor de schippersvrouw: Dat halen we binnenkort als we elkaar weer in Maria Mater spreken vast weer in.
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn.

Hartelijke groeten van ons!
  11. Jan en Els:
    12 september 2017
    Welkom thuis Joop en Frida
    Een prachtige reis die jullie hebben gemaakt met onvergetelijke herinneringen.
    Zo bijzonder!!
  12. Anita:
    20 september 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt zeg. Al die ervaringen zijn toch super. Maar ook heerlijk om weer thuis te zijn denk ik. Groetjes Anita.